تحلیل بازار خودرو آپشن ۱۱ مهر ۱۴۰۳

سطح موردنیاز: تحلیلگری سطح ۲
در این تحلیل آموزشی سهام ایران خودرو در بازار آپشن را تحلیل و نزول قیمت در بازه زمانی هفتگی به همراه نواحی ورود به سبک ICT بررسی کرده و درنهایت به ناحیه تصمیم گیری قیمت ۲۰۵۷ ریال میرسیم.
در تحلیل سهام خودرو در بازار مشتقه بورس با استفاده از سبک ICT در ابتدا نواحی عدم تعادل قیمت (Imbalance) را تشخیص میدهیم و آنها را به عنوان تارگت های قیمتی خواهیم دید. درادامه ساختار های نقدینگی را در حرکت قیمت بررسی کرده و نواحی POI و Inducement را با درنظر گرفتن جریان سفارشات در چارت تشکیل میدهیم. در بازار آپشن به دلیل نداشتن گذشته قیمت باید چندین ناحیه تصمیم گیری را مشخص کرده و منتظر واکنش قیمت به آنها باشیم. در ادامه به توضیح بعضی از این تکنیک های مورداستفاده میپردازیم. برای درک عمیق مفاهیم ICT و استفاده از آنها برای تحلیل قیمت میتوانید دوره های حضوری آکادمی زنجیره سطح ۱ و ۲ را بررسی کنید.
عدم تعادل قیمت (Imbalance) در بازار مشتقه بورس
عدم تعادل قیمت (Imbalance) در بازارهای مالی، بهویژه در بازارهای مشتقه بورس، یکی از مفاهیم کلیدی است که به وضعیتهایی اشاره دارد که در آن بین عرضه و تقاضا عدم توازن وجود دارد. این مفهوم معمولاً به هنگام سفارشات زیاد خرید یا فروش در یک سطح قیمتی خاص به وجود میآید که باعث ایجاد حرکات ناگهانی در قیمت میشود. Imbalance زمانی رخ میدهد که در یک بازار مالی تعداد سفارشات خرید و فروش همسان نیست. این ناهماهنگی میتواند به شدت قیمت داراییهای مشتقه را تحت تأثیر قرار دهد. در بازار مشتقه، که قراردادهای مالی مانند اختیار معامله و آتی معامله میشوند، این عدم تعادل میتواند به شکل تغییرات ناگهانی و شدید در قیمت داراییهای پایه (Underlying Assets) نمایان شود. یکی از روش های تشخیص عدم تعادل در قیمت نواحی FVG هستند.
نواحی FVG (Fair Value Gap) در بازارهای مالی
نواحی FVG یا Fair Value Gap یکی از مفاهیم کلیدی در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی، بهویژه در معاملات بازارهای آتی و مشتقه مانند بازار آپشن ( اختیار معامله) میباشند. این نواحی به شکافهای قیمتی اشاره دارند که در اثر حرکات ناگهانی و قوی قیمت ایجاد میشوند و نشاندهنده عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار هستند. FVG معمولاً در شرایطی ایجاد میشود که بازار به دلیل فشارهای شدید خرید یا فروش دچار نوسانات شدید میشود.
ساختار تأمین نقدینگی در بازار آپشن
نقدینگی به توانایی بازار در تسهیل خرید و فروش داراییها با کمترین تغییر در قیمت اشاره دارد. در واقع، نقدینگی بیانگر میزان سهولت تبدیل داراییها به پول نقد است. در بازارهای مالی، ساختار تأمین نقدینگی نقش مهمی در عملکرد و پایداری بازارها ایفا میکند و بدون آن، معاملات به کندی انجام میشوند یا با نوسانات شدید قیمتی همراه خواهند بود. ساختار تأمین نقدینگی مجموعهای از فرآیندها و نهادهایی است که به بازارهای مالی کمک میکند تا نقدینگی لازم برای انجام معاملات به شکلی روان و موثر فراهم شود. این ساختار شامل بازارگردانها (Market Makers)، مشارکتکنندگان بازار، نظامهای الکترونیکی معاملاتی و فعالیتهای بانکهای مرکزی است که هر کدام به نوعی در تأمین و تنظیم نقدینگی بازار نقش دارند.
نواحی Inducement در بازار اختیار معامله
Inducement یا القای نقدینگی یکی از مفاهیم کلیدی در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی است و به تلاش بازار برای فریب معاملهگران خرد و ایجاد حرکتهای قیمتی ناگهانی گفته میشود. این مفهوم بهویژه در بازارهای مشتقه مانند بازار اختیار معامله (Options) اهمیت ویژهای پیدا میکند، چرا که این بازارها ذاتاً پرنوسان هستند و نواحی Inducement میتوانند بهطور مستقیم بر استراتژیهای معاملهگران تأثیر بگذارند. Inducement به شرایطی در بازار اشاره دارد که طی آن معاملهگران خرد یا بازیگران کوچکتر به اشتباه وارد پوزیشنهایی میشوند که برخلاف روند کلی بازار است. این شرایط معمولاً توسط نهادهای بزرگ مالی یا بازارگردانها ایجاد میشود که با حرکات قیمتی مصنوعی یا دستکاری بازار، خریداران یا فروشندگان را به تله میاندازند و از آنها برای افزایش سود خود استفاده میکنند.
نواحی POI (Points of Interest) در تحلیل تکنیکال
در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی، یکی از مفاهیم کلیدی که به معاملهگران کمک میکند تا تصمیمات بهتری بگیرند، نواحی POI (Points of Interest) یا نواحی مورد توجه است. این نواحی مناطقی در نمودار قیمتی هستند که معاملهگران حرفهای انتظار تغییرات مهم قیمتی یا واکنشهای بازار را در آنها دارند. این نواحی بهطور عمده در سطوح مهم تکنیکال مانند حمایتها، مقاومتها و نواحی ناپایداری قیمت (مانند FVG یا Imbalance) شکل میگیرند. مهمترین بخش در تحلیل به سبک ICT پیدا کردن ناحیه های صحیح POI برای واکنش های قطعی قیمت (حرکت اصلی قیمت) هستند.